کرال سینه(بدن وسر)
 rezai  1396/04/19  294







بدن به صورت کاملا افقی بر روی سطح آب قرار میگیرد. سر نیز کاملا در امتداد بدن (بدون اینکه بالا یا پایین باشد) قرار میگیرد. در طول عمل شنا چشم ها به طور متناوب رو به جلو و پایین نگاه می کنند. در این هنگام سطح آب بین منطقه چشم ها و محل روییدن موها میباشد





 
  
در این شنا وضعیت سر بسیار مهم است. اگر سر بلند شود در آنصورت منطقه نشیمنگاه و پاها
پایین روند و اثر حرکت رو به جلو کم شود. اگر سر پایین نگه داشته شود (چشمها مطلقا
پایین را بنگرند) منطقه نشیمنگاه بالا آمده و ضربات پا موثر نخواهد بود.
وضعیت فیزیک افراد در وضعیت شنای کرال سینه موثر است. در افراد ضعیف بهتر است که
ابتدا ضربه پا به نحوی آموزش داده شود که باعث شود تا وضعیت بدنی پایداری حاصل
گردد






هترین وضعیت حرکت سر نیز به این ترتیب است که حرکت آن به نحوی محدود شود که تنها عمل استنشاق را انجام دهد.
این حرکت نیز در حد ممکن باید با کمترین دخالت در وضعیت بدن صورت گیرد.
حرکت چرخشی و غیر قابل اجتناب بدن در راستای محور طولی آن باعث میشود تا عضلات قوی قفسه سینه و شانه ها به بهترین نحو ممکن عمل نمایند.





 

چشمها یک متر یا دو متر جلوتر و به نقطه‌ای در کف استخر نگاه می‌کنند. خط برخورد آب با سر، نزدیک به خط رویش موی سر در بالای پیشانی است.
سر تا حدی ثابت و در یک وضعیت مرکزی قرار می‌گیرد، به جز زمانی که برای نفس‌گیری می‌چرخد.
 
.
 
 
شنای کرال از لحاظ مکانیکی موثرین شناها می باشد این شنا معمولا در
مسابقات سبک آزاد مورد استفاده قرار میگیرد به نحوی که امروزه منظور از
شنای آزاد همان شنای کرال سینه میباشد. در بسیاری جاها اولین شنایی که
آموزش داده میشود این شناست که معمولا برای مبتدیان مشکلاتی را فراهم
میکند

در صورت انجام درست این شنا، سر باید در بیشتر مواقع زیر آب باشد لذا

تنفس به نحوی آمیخته با شنا صورت میگیرد که توازن بدن به هم نخورده و

بدن از وضعیت ساده و موثر خود خارج نشود.

به هر حال اگر تمرینات به صورت خوبی انجام شود یاد گرفتن این شنا کار

چندان مشکلی هم نیست.

نحوه آموزش این شنا باید به صورت مرحله به مرحله انجام گردد. که شامل

وضعیت بدن، حرکت پا، حرکت دست، تنفس و زمانبندی میگردد.

هر مرحله باید به صورت کارا و بسته به مهارت شناگر و در زمان موثر صورت گیرد
 


در شنای کرال سینه وضعیت بدن همواره به نحوی است که نیرو به صورت پیوسته و قدرتمند به سمت عقب وارد میگردد. علت این قضیه این است که دست موافق با پای مخالفت به نحوی حرکت میکنند که بدن همواره در راستای مستقیم قرار گیرد. در این شنا عضلات قفسه سینه و شانه ها در بهترین وضعیت برای اعمال نیرو به کار میرود.

















 



 

هماهنگی در شنای کرال سینه


  1. زمانبندی حرکت دستها و پاها به صورت نرمال صورت میگیرد.
  2. در صورت عمومی شنای کرال سینه به ازای هر دوره حرکت هر دست حرکت پا صورت میگیرد که سه تای آن مربوط به یک پا و سه تای دیگر مربوط به پای دیگر میباشد.
  3. به محض اینکه یک دست حرکت کشش را آغاز میکند پای مخالف ضربه رو به پایین را آغاز میکند
 
 
 


 

نکات مهم در شنای کرال سینه

  1. در هنگام تنفس برای نفس گیری از دهان و برای خالی نمودن نفس از بینی استفاده نمایید.
  2. حرکت پا باید در زیر آب صورت گیرد. پاها بسیار آرام در زیر آب حرکت میکنند و نقش آنها در نگهداشتن بدن در حالت افقی است. لذا در هنگام انجام تمرینات توجه نمایید که پاها در هنگام حرکت اصلا نباید صدا ایجاد نمایند.
  3. این شنا را با حرکت پاها آغاز نمایید.
  4. در هنگام انجام حرکت دستها به نحوه حرکت شانه ها نیز توجه نمایید. چرخش شانه ها در هنگام حرکت دستها باید وجود داشته باشد. مطابق با شکل، دستها باید تا ناحیه نشیمنگاه به سمت عقب حرکت نمایند و بعد از آن از آب خارج شوند.
  5. دست در زیر آب مانند پارو میباشد. لذا انگشتان دست در زیر دست باید به هم چسبیده باشند

نظرات (0)
درج نظر:
نام:
ایمیل:
متن نظر:


ثبت

مطالب مرتبط
...
کرال سینه(بدن وسر)
rezai  1396/04/19  294 
...
کرال سینه(استارت)
rezai  1396/04/19  251 
Loading...