کرال سینه(استارت)
 rezai  1396/04/19  398

استارتی که در گذشته مورد استفاده شناگران قرار می گرفت با استارتی که امروزه بکار می رود تفاوت دارد.

تکنیک استارت از روی سکو که در قدیم انجام می شد بسیار ساده تر بود و آن بدین شکل انجام می شد که شناگر بر روی سکو می رفت پاها را به اندازه عرض شانه باز می نمود و با پنجه پا لبه سکو را گرفت و بدنش را از کمر به جلو خم می نمود و سر را طوری به بالا نگه می داشت که روبرو را نگاه می کرد، سپس زانوها را خم کرده و به محض شنیدن صدای شروع با آوردن دست ها به جلو و باز کردن مفاصل زانوها خود را به جلو پرتاب می نمود.

با مطالعه و بررسی حرکت های مختلف اندام ها کم کم مربی ها متوجه شدند که روش های دیگر نیز وجود دارد که می تواند در پرتاب کردن شناگر به فاصله دورتر مؤثر واقع شود.

امروزه استارت از روی سکو به دو صورت انجام می شود یکی استارتی که با گردش دست حول محور مفصل شانه بودن ( چرخش دست ها ) و دیگری استارتی است که شناگر خم شده و با دست لبه سکو استارت را می گیرد. هر دو نوع این استارت ها مورد استفاده شناگران و قهرمانان قرار می گیرد.






شناگر نقطه ورود خود را در آب در نظر گرفته و روی آن تمرکز می کند، پس از جهش استارت، دستها را به سمت جلو پرتاب می کند، (این پرتاب اینرسی بیشتری برای پیش بردن شناگر ایجاد می کند). بدن کاملا کشیده و پاها صاف هستند (زانوها نباید خم شوند)، اغلب شناگران پس از استارت، به یکی از دو شکل زیر وارد آب می شوند:

  1. دستها کشیده، نزدیک به هم  و سر پایینتر از بازو قرار دارد.
  2. دستها کشیده، نزدیک به هم و سر بین بازوها قرار دارد.

کشیده و صاف بودن بدن در شیرجه و استارت، نقش مهمی در پیشروی شناگر درآب و حتی زیبایی شیرجه دارد.

در هر دو نوع شنا: اول دستها وارد آب می شوند

 

در آموزش استارت بایستی توجه داشت که پس از شنیدن (بجای خود) شناگر به لبه جلوی سکو آمده و با پنجه پا لبه سکو را بگیرد در هر دو نوع استارت ذکر شده این نکته بایستی رعایت شود، حتی در شیرجه های ساده زیر این کار از سر خوردن شیرجه رونده جلوگیری به عمل می آورد. این نکته در واقع بایستی در همان ابتدای آموزش پرش در آب آموزش داده شود. شناگر بداند پنجه های پا حالت گیرندگی دارد
 

.

 



































در شنای کرال سینه وضعیت بدن همواره به نحوی است که نیرو به صورت پیوسته و قدرتمند به سمت عقب وارد میگردد. علت این قضیه این است که دست موافق با پای مخالفت به نحوی حرکت میکنند که بدن همواره در راستای مستقیم قرار گیرد. در این شنا عضلات قفسه سینه و شانه ها در بهترین وضعیت برای اعمال نیرو به کار میرود.
 
 

 

شنای کرال سینه ( Front Crawl )

کلمه کرال از فعل انگلیسیTo Crawl مشتق شده که به معنی خزیدن است . زیرا انسان به وسیله ی این شنا در آب می خزد و پیش می رود.کسی به درستی نمی داند که اولین بار این شنا در کدام کشور معمول شده است ، ولی شواهد و قوانین نشان می دهد که به احتمال زیاد این شنا در مصر ابداع شده است .

مسلم این است که در سال۱۷۰۰ در استرالیا این شنا به وسیله الک ویکمن معمول شد، و سپس به آمریکا و اروپا راه یافت، و بالاخره یکی از مهمترین بازی ها در مسابقه های المپیک را تشکیل داد .اولین بار یک آمریکایی به نام چارلز دانیلز به سال ۱۹۰۸ در رشته شنای بازی های المپیک شرکت کرد و با شنای کرال مسافت ۱۰۰ متر را در ۶۰ ثانیه و سه پنجم طی کرد و برنده شد
شنای کرال امروزه بیش از هر شنای دیگر طرفدار دارد و بیشتر شناگرها با آن آشنایی دارند . ولی متاسفانه به غیر از تعداد کمی آن را به طریقه کاملاٌ صحیح فرا نمی گیرند. با کمی اراده، اگر بتوانید این شنا را به طور کاملاٌ صحیح فرا گیرید، بسیار مفرح و لذت بخش خواهد شد. کرال معمولا در دو قسمت کرال سینه و کرال پشت تعلیم داده می شود
.

 


هماهنگی در شنای کرال سینه

  1. زمانبندی حرکت دستها و پاها به صورت نرمال صورت میگیرد.
  2. در صورت عمومی شنای کرال سینه به ازای هر دوره حرکت هر دست حرکت پا صورت میگیرد که سه تای آن مربوط به یک پا و سه تای دیگر مربوط به پای دیگر میباشد.
  3. به محض اینکه یک دست حرکت کشش را آغاز میکند پای مخالف ضربه رو به پایین را آغاز میکند.

نظرات (0)
درج نظر:
نام:
ایمیل:
متن نظر:


ثبت

مطالب مرتبط
...
کرال سینه(بدن وسر)
rezai  1396/04/19  440 
...
کرال سینه(استارت)
rezai  1396/04/19  398 
Loading...