آموزش شنای کرال پشت(حرکات پا)
 mousavi  1396/04/21  907



حرکات پا کرال پشت








حرکت پا در شنای کرال پشت ،  شبیه حرکت پا درشنای کرال سینه است . فرق مهم این دو نوع شنا، این است که شنای کرال پشت به پشت انجام می گیرد ، ولی شنای کرال سینه بر روی سینه. هنگام انجام پای کرال پشت ، بدن باید به حالت کشیده درآب قرار گیرد تاحرکت پای کرال پشت موثر انجام گیرد.
باسن نباید بیش از اندازه درآب فرو رود، بلکه باید در سطح آب قرار گیرد،حرکت پا در کرال پشت بیشتر همان نگهداری افقی بدن بر روی آب را به عهده دارد.
حرکات پا درکرال پشت نیز از سه مفصل مچ پا، زانو، و ران زده می شود و از نقطه نظرحرکتی و مکانیکی مشابه حرکت پا در کرال سینه می باشد.

مرینات پای کرال پشت داخل آب






تمرین1:

در داخل آب باید زانوها جمع وصورت به طرف دیوار استخر باشد. دراین حالت با فشار یک پا به دیوار استخر بدن را به حالت کشیده و مستقیم در سطح آب قرار می دهیم. دراین موقعیت دست ها تقریبا کشیده و در طرفین باسن حرکت پاندولی انجام می دهند و با هر دو پا اقدام به حرکت پای کرال پشت




تمرین2:

پای کرال پشت با نگاه داشتن تخته شنا به زیرسر : این حرکت  درآب های کم عمق انجام می شود. در ضمن باید مواظب باشیم که باسن به سطح آب نزدیک باشد و ضربه پا مثل حرکت قدم زدن باشد. زانوها نباید از آب بیرون بزند.





تمرین3:

اجرای تمرین شماره ی ۲، ولی با این تفاوت که این بار با دست های کشیده تخته شنا را نگاه می داریم . پس از آنکه سر را روی تخته ی شنا گذاشته ، وبا دودست آن را نگه داشتید ، روی آب به پشت دراز بکشید. ابتدا سر بخورید، وآنگاه پاها را همان طور که در خشکی تمرین کرده اید، به حرکت درآورید.





تمرین4:


کارآموز شناگر با فشار پا، به دیوار استخر، پس از سرخوردن شروع به زدن پای کرال پشت می کند. ضمنا” توجه داشته باشید همانند شکل زیر آرنج ها کاملا کشیده در بالای سر قرار داشته باشند و انگشت یک شست در دست دیگر قرار بگیرد.

آنگاه پاها را به حرکت درآورید. در حالت پایین آوردن ، زانو کمی خمیده است ، اما در موقع بالا آوردن کشیده می شود. علت اصلی جلو رفتن درکرال پشت مربوط به راست کردن پا در ضربه ی بالاست ، و همین امر باعث می شود آب را با پشت به عقب بزنید وخود به جلو بروید و به همین دلیل باید با نیروی هرچه بیشتر این کاررا انجام دهید .














 

تمرینات پای کرال پشت بیرون آب

در اینجا مانند انواع دیگر شنا بهتر است قبل از شروع  کرال پشت، ابتدا به تمرین بدنی خارج از آب بپردازید وآمادگی لازم را برای اجرای کرال پشت در خود به وجود آورید. برای این کار کنار استخر به پشت دراز بکشید، به طوری که باسن شما در لبه ی آن قرار گیرد . ساعدها را روی میز قرار داده وسرتان را کمی بالا بگیرید. ساق ها و ران ها را کشیده نگه داشته ، و زانوها را کمی خم کنید وبه طور مرتب ساق ها را در خلاف جهت هم ، به بالا و پایین حرکت دهید. به طوری که حداکثر فاصله ای که پاهای شما با هم ایجاد می کنند، بین ۳۰ تا۴۰ سانتی متر باشد، و این حرکت را تا آنجا که خسته نشده اید انجام دهید.

از نکات مهمی که در هنگام پا زدن باید بدان توجه داشت ، این است که حرکت پا باید طوری به آب ضربه بزند که در موقع بالا آمدن، سطح آب را لمس نماید ، ولی از آب خارج نگردد. یعنی حالتی مانند جوشش آب بوجود بیاورد. اگر پاها در خارج ازآب دیده شود نشانگر این است که پاها بیش از حد بالا آمده است. سرهم نبایستی زیاد پایین باشد. اگر آب و حباب های ناشی ازپا زدن جوششی نداشته باشد ، بیانگر این است که پاها در سطح پائینی از حد لازم در حال حرکت است. فاصله بین دو پنجه پا زدن حداکثر نباید از۴۵ سانتی متر تجاوز نماید ، نکته مهم اینکه سر زانوها نباید از آب خارج گردد.

 

اشتباهات رایج پا در شنای کرال پشت





 

اشتباهات رایج:

اشتباه1 : فرو رفتن بیش از اندازه ی باسن در داخل آب.

صحیح : باز کردن مفصل لگن خاصره، ولی توجه داشته باشید که شکم باید در سطح آب قرار گیرد ومضافا” اینکه سرتا حدود گوش درآب فرو رود.




 

اشتباه2: حرکت پیستونی پا و فشار آوردن به آب توسط کف پا .

صحیح : مفصل لگن خاصره را باز کنید وحرکت را ازاین مفصل شروع نمایید وهر دو پا کمی به طرف محور طولی بدن متمایل شود ( چرخش به داخل کف پا)

 

اشتباه3: بعضی بیش از حد مفصل زانو را در موقع پا زدن خم می نمایند که این کار پیشروی آنها را با اشکال روبرو می سازد.

صحیح : در حرکت پای کرال پشت مانند کرال سینه ، پا کاملا کشیده و پنجه به سمت داخل متمایل می گردد (به خصوص در موقعی که پا از پائین به طرف سطح آب ضربه وارد می کند). مفصل زانو باید  شکسته شود و در پایین ترین نقطه ای که پا از سطح آب قرار دارد این زاویه ، شکستگی زانو به ۹۵ درجه برسد.






 














 




نکات مهم در شنای کرال پشت

  1. آموزش این شنا را با حرکت پاها شروع کنید. در ابتدا بدون استفاده از دست و فقط با استفاده از حرکت پاها مطابق روش آموزش داده شده، سعی کنید در آب حرکت رو به جلو داشته باشید. این کار به توان زیادی احتیاج دارد ولی با انجام آن به صورت پیوسته و در جلسات متوالی، پاها قدرت کافی به دست میاورند.
  2. حرکت دستها را دقیقا مطابق روش ارائه شده در سایت و پس از کسب مهارت در حرکت پاها شروع کنید.
  3. در هنگام تمرین حرکت دستها و به علت آماتور بودن آب زیادی خواهید خورد. این آب خوردن ممکن است به علت فرو رفتن سر به زیر آب و یا پاشیدن آب ناشی از حرکت عضلات بدن به داخل دهان و بینی باشد که سرفه های شدید به همراه خواهد داشت. لذا این شنا را در منطقه کم عمق استخر تمرین نمایید. بهتر است که در هنگام تمرین از دماغ گیر استفاده کنید ولی پس از تسلط حتما دماغ گیر را کنار بگذارید.
  4. پس از تسلط روی حرکت دستها و پاها تمرکز خود را بر روی حرکت بالا و پایین رونده شانه ها در هنگام انجام عمل دستها بگذارید. همچنین جهت حرکت پاها که به صورت متمایل به طرفین و بالا می باشد نیز باید با حرکت دستها همساز شود. روی این نکته نیز تمرکز کنید.
  5. سر مستقل از حرکت شانه ها همواره باید سقف استخر و متمایل به پاها را نگاه کند. روی این نکته تمرکز کنید.
  6. تمرینات را به صورت دو نفره انجام دهید و از همراه خود بخواهید تا نحوه عملکرد شما را با مطالب نوشته شده در این متن مقایسه نماید و اشکالات را مشخص کند. توجه نمایید که اصلاح حرکات در مرحله ابتدایی آموزش ساده است ولی پس از جا افتادن در بدن تغییر آن بسیار سخت خواهد شد.
  7. پس از آنکه بر روی حرکتی تسلط پیدا کردید یکبار آنرا برای یکی از منجیان غریق در یک عرض استخر انجام دهید و از آنها بخواهید تا اشکال کار شما را به شما بگویند.
  8. استفاده از دانش فنی منجیان غریق در آموزش منجر به رفع سریعتر اشکالها میشود ولی سعی کنید تا وقت زیادی از آنان نگیرید.
  9. به عنوان یک قاعده کلی در هنگام آموزش هر کدام از شناها تلاش کنید تا یک حرکت را تمرین کنید و تمام تمرکز خود را بر روی انجام صحیح آن حرکت بگذارید. در مرحله بعد سعی کنید تا حرکت جدیدی را که یاد گرفته اید را با حرکتهای قبلی تلفیق نمایید تا حرکت جدید با بقیه حرکتها هماهنگ شود.








نظرات (0)
درج نظر:
نام:
ایمیل:
متن نظر:


ثبت

مطالب مرتبط
...
کرال سینه(بدن وسر)
rezai  1396/04/19  414 
...
کرال سینه(استارت)
rezai  1396/04/19  359 
Loading...